واکنش دبیرکل ناتو به درخواست «پرچم سفید» پاپ از اوکراین 

دبیرکل ناتو حمایت نظامی بیشتر از اوکراین را راهی برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز از طریق مذاکره دانست.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: اوکراین قبل از شروع مذاکره برای توافق صلح با روسیه به کمک نظامی بیشتری نیاز دارد. اظهارات او پس از آن بیان شد که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به رادیو تلویزیون سوئیسی RSI گفت که کی یف باید «شجاعت پرچم سفید» را داشته باشد و مذاکرات صلح را با مسکو آغاز کند.

استولتنبرگ روز دوشنبه در گفتگو با رویترز ایده رهبر کاتولیک‌های جهان را رد کرد و گفت که حمایت نظامی بیشتر از اوکراین راهی برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز از طریق مذاکره است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «آنچه در اطراف میز مذاکره اتفاق می‌افتد، به طور جدایی‌ناپذیری با قدرت در میدان جنگ مرتبط است. وقت آن نیست که درباره تسلیم شدن توسط اوکراینی‌ها صحبت کنیم. این یک تراژدی برای اوکراینی‌ها خواهد بود. همچنین برای همه ما خطرناک خواهد بود.»

پیش از این کی یف اظهارات پاپ فرانسیس را رد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در بیانیه‌ای در روز یکشنبه، مستقیماً به مصاحبه پاپ اشاره نکرد، اما مدت کوتاهی پس از انتشار متن منتشر شد، گفت که شخصیت‌های مذهبی که سعی در کمک به اوکراین دارند نباید «عملاً بین کسی که می‌خواهد زندگی کند و کسی که می‌خواهد تو را نابود کند، میانجیگری کند.»

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین بعداً تاکید کرد که اوکراین «هیچ‌گاه پرچم دیگری به جز پرچم ملی خود برافراشته نخواهد کرد».

روز دوشنبه، کی یف، اسقف اعظم ویسوالداس کولبوکاس سفیر پاپ در اوکراین، را احضار کرد تا در مورد اظهارات پاپ صحبت کند. وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که کی یف از این اظهارات که «حق قوی‌ترین‌ها را قانونی می‌کند» و «روسیه را به نادیده گرفتن هنجار‌های حقوق بین الملل تشویق می‌کند» ابراز ناامیدی کرد.
کی‌یف اصرار دارد که حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه با مسکو تنها بر اساس شرایط آن، از جمله بازگشت غیرقابل مذاکره تمام سرزمین‌های سابق اوکراین، خروج تمامی نیرو‌های روسیه و تشکیل دادگاه بین‌المللی برای رهبری روسیه، قابل دستیابی است. زلنسکی همچنین اخیرا گفته است که روسیه به مذاکرات صلحی که انتظار می‌رود در آینده نزدیک توسط حامیان غربی آن برگزار شود، دعوت نخواهد شد.

روسیه ایده مذاکرات بدون مشارکت خود را «خنده دار» خواند. مسکو از درخواست پاپ فرانسیس برای مذاکرات صلح استقبال کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که ایده‌های پاپ منعکس‌کننده نظرات ابراز شده توسط روسیه است که مذاکرات را «راه ترجیحی» برای پایان دادن به مناقشه می‌داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار